راهکارهای جدید اینتل با هوش مصنوعی: از نسل پنجم ایکسیون تا گودی 3 و فالکن شورز

راهکارهای جدید اینتل در هوش مصنوعی: از نسل پنجم ایکسیون تا گودی 3 و فالکن شورز

به گزارشی در وب‌سایت Wccftech اینتل اعلام کرده است که یکی از سریع‌ترین ماشین‌های هوش مصنوعی جهان را با استفاده از پردازنده‌های نسل پنجم ایکسیون و شتاب‌دهنده‌های گودی 2 خود تامین خواهد کرد.

این ماشین هوش مصنوعی مجهز به گودی 2 برای انجام بارهای کاری مربوط به هوش مصنوعی طراحی شده است، به ویژه برای شرکت Stability AI. هرچند اینتل جزئیات دقیقی از قدرت محاسباتی این ماشین هوش مصنوعی را فاش نکرده است، اما اعلام کرده که این ماشین دارای 4,000 شتاب‌دهنده هوش مصنوعی گودی 2 و پردازنده‌های نسل پنجم ایکسیون اینتل خواهد بود. این نه تنها اولین پیاده‌سازی برای پردازنده‌های جدید ایکسیون است، بلکه به شتاب‌دهنده‌های گودی هم فرصتی برای نمایش قابلیت‌های خود در بازار می‌دهد.

برسی مشخصات سخت‌افزاری مینی کامپیوتر ACEMAGIC S1

درباره قابلیت‌های گودی، در یک پوشش اخیر ما اعلام کرده‌ایم که اینتل توانسته است فاصله میان شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی گودی و رقبای خود مانند NVIDIA H100 را کاهش دهد، حتی اگر به همان قدرت عملکردی که کارت گرافیک های Hopper ارائه می‌دهند نرسند. این ممکن است لحظه‌ای مهم برای اینتل و بخش هوش مصنوعی آن باشد زیرا بازار در حال حاضر به دلیل تقاضای فراوان به همراه “مانع‌ها” در زنجیره تأمین از شتاب‌دهنده‌ها و کارت گرافیک های هوش مصنوعی خالی است. اگر اینتل توانایی تأمین یک جریان مناسب از شتاب‌دهنده‌ها با قیمت رقابتی را داشته باشد، ممکن است به رقبایی مانند NVIDIA و AMD چالش بکشد.

استفاده از شتاب‌دهنده‌های گودی 2 توسط شرکت Stability AI می‌تواند به عنوان عاملی برای ادغام‌های بیشتر عمل کند. جالب خواهد بود که ببینیم پردازنده‌های نسل پنجم ایکسیون اینتل در زمینه هوش مصنوعی چگونه عمل می‌کنند، زیرا پیشینه آن‌ها (Sapphire Rapids) به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای بارهای کاری سنگین مرتبط با هوش مصنوعی شناخته می‌شوند.

راهکارهای جدید اینتل با هوش مصنوعی

با توجه به توسعه سریع genAI، انتظار می‌رود در آینده نیز پیاده‌سازی‌های مشابهی را ببینیم، زیرا نوآوری همیشه تنوع را به همراه دارد. شتاب‌دهنده‌های گودی در حال پیشرفت به عنوان یک جایگزین قابل توجه برای صنعت هوش مصنوعی هستند و به زودی خواهیم دید که به چه میزان در بازار به کار می‌روند.

در اینجا اینتل تنها در گودی 2 متوقف نشده و از آن دیگر در حال کار روی گودی 3 است که در ردیف بعدی قرار دارد و از فرآیند 5 نانومتری استفاده می‌کند. شتاب‌دهنده‌های گودی 3 توانایی‌های BFloat16 تا 4 برابر، محاسبات 2 برابر، پهنای باند شبکه 1.5 برابر و ظرفیت HBM 1.5 برابر (144 گیگابایت در مقایسه با 96 گیگابایت) را ارائه خواهند داد. پس از گودی 3، فالکن شورز سال 2025 خواهد بود که شتاب‌دهنده‌های گودی AI و توانایی کارت گرافیک اینتل را در یک بسته مشترک ترکیب می‌کند.

جواد ایزدپناه
ارسال دیدگاه