کارت گرافیک RTX 5090 انویدیا با حافظه GDDR7 ۳۲ گیگابایتی و پهنای باند ۱.۵ بر ثانیه

کارت گرافیک RTX 5090 انویدیا با حافظه GDDR7 ۳۲ گیگابایتی و پهنای باند ۱.۵ بر ثانیه

به تازگی، اخبار جالبی درباره نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی انویدیا منتشر شده است. طبق شایعات منتشر شده، انویدیا در آینده نزدیک با کارت گرافیک RTX 5090 وارد بازار می‌شود که از ۳۲ گیگابایت حافظه GDDR7 سامسونگ بهره می‌برد و در زمینه عملکرد و توانایی رندرینگ بدون رقیب خواهد بود.

شرکت انویدیا همواره در صنعت بازی‌های رایانه‌ای جایگاه ویژه‌ای داشته و حتی رقیب اصلی‌اش، یعنی AMD، با ارائه محصولات مبتنی بر RDNA 3 نتوانسته است تا به طور موثری با انویدیا رقابت کند.

به گفته گزارشی از Hardwaretimes، انویدیا در حال آزمایش حافظه‌های GDDR7 سامسونگ برای بهبود عملکرد بی‌نظیر و ثبت رکورد در کارت گرافیک RTX 5090 جدید خود می‌باشد. حافظه‌های GDDR7 نسبت به ماژول‌های GDDR6X از سرعت تا ۴۰ درصد بیشتری برخوردار هستند و در عین حال مصرف انرژی ۲۰ درصد کمتری دارند. این پیشرفت به واسطه استفاده از مدولاسیون PAM3 به جای PAM4 در GDDR6X امکان‌پذیر شده است.

یک نکته جالب این است که حافظه‌های GDDR7 نیز مانند GDDR6 و GDDR6X دارای حالت حافظه چهار نرخی هستند و در این مقایسه از سیگنال‌دهی PAM3 بهره می‌برند. با این حال، پهنای باند این نوع حافظه تا ۱.۵ ترابایت بر ثانیه بر روی باس ۳۸۴ بیتی دارد که در مقایسه با GDDR6 و GDDR6X بازدهی ۱.۱ ترابایت بر ثانیه دارند.

از طرف دیگر، مصرف انرژی حافظه‌های GDDR7 نسبت به GDDR6 با افزایش ۶ تا ۷ درصدی برای ماژول‌های ۳۲ گیگابیت بر ثانیه بیشتر خواهد بود. همچنین تراکم تراشه‌ها در این حافظه بدون تغییر باقی خواهد ماند، اما به هر حال حافظه‌های GDDR7 با پهنای باند بالا خود جذابیت بسیاری را برای سازندگان کارت‌های گرافیکی دارند.

نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی انویدیا، به نام RTX 50، در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ یا اوایل ۲۰۲۵ وارد بازار می‌شوند. این پردازنده‌ها با بهره‌گیری از گره ۳ نانومتری TSMC، پیشرفت قابل توجهی در عملکرد رندرینگ دارند. پردازنده‌ها به صورت یکپارچه تولید می‌شوند و تراکم و سطح آن‌ها نیز بالاتر خواهد بود. به نظر می‌رسد که کارت گرافیک پرچم‌دار RTX 5090 دارای ۲۴ یا ۳۲ گیگابایت حافظه GDDR7 و باس حافظه ۳۸۴ بیتی خواهد بود.

با در نظر گرفتن این مشخصات، پهنای باند حافظه‌ی GDDR7 به مقدار ۱.۵ ترابایت بر ثانیه و پهنای باند مؤثر بیش از ۲ ترابایت بر ثانیه را با استفاده از بافر کش L2 ارائه خواهد داد. با این حال، باید تا معرفی رسمی و عرضه محصولات جدید انویدیا صبر کنیم، زیرا تغییرات ممکن است در مسیر قرار بگیرند.

جواد ایزدپناه
ارسال دیدگاه